Jump to content
atk

Pytanie w sprawie pomiaru PH / Zasolenia / Temperatury / KH

Recommended Posts

Witajcie, 

chciałbym usystematyzować wiedzę stąd też kilka pytań/wyjaśnień i wątpliwości:

  1. Pomiar PH - w praktyce mając zmierzone PH (zakładam, że jest np. 8.15) powinno być w miarę stałe. Od czego i kiedy może spaść lub się podwyższyć? Jak często należałoby ten parametr mierzyć?
    Z tego co udało mi się gdzieniegdzie wyczytać, to PH spada w nocy (chyba że mamy oświetlane refugium), w wietrzonym pomieszczeniu powinno być zbliżone do 8 (od 7.8 do 8.4) ?
    Spaść może chyba również w przypadku zakwitu bakteryjnego. Chyba ?
    Czy jest sens monitorować ten parametr np. specjalnym komputerem akwarystycznym w trybie ciągłym, czy wystarczy prosty test typu salifert lub sonda ph?
     
  2. Pomiar Zasolenia - w praktyce podwyższy się w przypadku odparowania wody i nie dolewania RODI, spadnie w przypadku wywalenia przez odpieniacz i dolania w automatycznej dolewce (rozrzedzenie solanki).
    Jak często mierzycie? Jak uzupełniacie braki (podczas podmian [?]) ?
    W praktyce zakładam, że niewiele wywalane winno być przez odpieniacz, więc mając automatyczną dolewkę przy zbiorniku kilkaset litrów, parametr powinien być w miarę stały lub spadać baaaardzo powoli...
     
  3. Pomiar temperatury - kluczowy, gdyż podwyższy się lub zmniejszy pod wpływem uszkodzenia grzałki oraz wiadomo latem temperatury dają się we znaki.
    Zakładam, że powinien być monitorowany na bierząco wraz z jakimś alarmem Min/Max ?
     
  4. KH - jak często mierzyć? Jak najsensowniej ustawić sobie dozowanie ballinga - lepiej kilka dawek mniejszych np. co godzinę/dwie? Czy więcej podawać np. w godzinach świecenia lampy a w nocy zmniejszone dawkowanie? Czy większa konsumpcja jest w dzień, w nocy czy jest stała?

 

Bardzo prosiłbym o sensowne odpowiedzi (im więcej tym lepiej) doświadczonych akwarystów.

Wszelkie uwagi i spostrzeżenia mile widziane jak też sprostowania mojego toku rozumowania...

Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękować ;)

G.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daleko mi do doświadczonego ale odpowiem jak to widzę, czuję i jak robię ;)

9 godzin temu, atk napisał:

Pomiar PH - w praktyce mając zmierzone PH (zakładam, że jest np. 8.15) powinno być w miarę stałe. Od czego i kiedy może spaść lub się podwyższyć? Jak często należałoby ten parametr mierzyć?
Z tego co udało mi się gdzieniegdzie wyczytać, to PH spada w nocy (chyba że mamy oświetlane refugium), w wietrzonym pomieszczeniu powinno być zbliżone do 8 (od 7.8 do 8.4) ?
Spaść może chyba również w przypadku zakwitu bakteryjnego. Chyba ?
Czy jest sens monitorować ten parametr np. specjalnym komputerem akwarystycznym w trybie ciągłym, czy wystarczy prosty test typu salifert lub sonda ph?

W dzień CO2 jest wykorzystywane przez procesy fotosyntezy i zostaje produkowany tlen. Naturalnie w nocy te procesy nie zachodzą więc zapas CO2 w akwarium się powiększa przez co pH spada. Stąd najprostszą metodą na utrzymanie w miarę stałego pH jest min. dostarczanie świeżego powietrza (ludzie mający odpieniacz zaciągaję je z zewnątrz), agitacja powierzchni wody ergo lepsza wymiana gazowa czy też uruchomienie refugium w odpowiednim dla swojego zbiornika zakresie i rozmiarze oraz oświetlanie jego w odwróconym cyklu do światła w akwarium. Dzięki temu proces fotosyntezy u Ciebie w zbiorniku zachodzi 24/7.

9 godzin temu, atk napisał:

Pomiar Zasolenia - w praktyce podwyższy się w przypadku odparowania wody i nie dolewania RODI, spadnie w przypadku wywalenia przez odpieniacz i dolania w automatycznej dolewce (rozrzedzenie solanki).
Jak często mierzycie? Jak uzupełniacie braki (podczas podmian [?]) ?
W praktyce zakładam, że niewiele wywalane winno być przez odpieniacz, więc mając automatyczną dolewkę przy zbiorniku kilkaset litrów, parametr powinien być w miarę stały lub spadać baaaardzo powoli...

Przestałem mierzyć zasolenie. Po testach ICP gdzie miałem 38 czy 39ppt (rofl) wpadłem w pułapkę trzech urządzeń: spławika, refraktometru oraz elektronicznego miernika. Każde pokazywało inaczej, po swojemu. Spławik powinien być najwierniejszy, refraktometr miał kompensację temperatury i miałem płyn wzorcowy i to samo z elektronicznym. Zawsze mierzyłem solankę po zrobieniu no i tak się załatwiłem. Okazało się, że elektroniczny miał walnięty właśnie czujnik temperatury (dostałem nowy z gwarancji), refraktometr to płyn saliferta był już do kitu (zrobiłem sobie potem swój) a spławik poszedł do kibla. 

Obecnie po prostu robię wodę z przepisu na pudle od soli i.... mam 35ppt w zbiorniku ;) Obecnie refraktometr i elektroniczny pokazują równo 35. 

Nie kumam tego - jak uzupełniacie braki? Braki zasolenie w zbiorniku? No tak, podmianą jeśli coś jest nie halo. 

9 godzin temu, atk napisał:

Pomiar temperatury - kluczowy, gdyż podwyższy się lub zmniejszy pod wpływem uszkodzenia grzałki oraz wiadomo latem temperatury dają się we znaki.
Zakładam, że powinien być monitorowany na bierząco wraz z jakimś alarmem Min/Max ?

Grzałka którą mam posiada wbudowany termostat i diody z zakresem temperatury pokazując ile jest w zbiorniku.

Raz na jakiś czas zmierzę temp termometrem.

9 godzin temu, atk napisał:

KH - jak często mierzyć? Jak najsensowniej ustawić sobie dozowanie ballinga - lepiej kilka dawek mniejszych np. co godzinę/dwie? Czy więcej podawać np. w godzinach świecenia lampy a w nocy zmniejszone dawkowanie? Czy większa konsumpcja jest w dzień, w nocy czy jest stała?

Tu odpowiem częściowo bo nie chcę się wygłupić.

Ja obecnie mierzę co 3 dni bo miałem kh 5.5 i staram się doprowadzić do co najmniej 7.5.

Na pewno zawsze lepiej kilka dawek mniejszych niż jedna większa.

Moim zdaniem podawać należy równomiernie.

Większa konsumpcja powinna być w dzień.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH- ogólnie Radzio ma rację. Z tym, że dodanie powietrza z zewnątrz zredukuje wpływ CO2 w wydychanym powietrzu przez ludzi. Takie rozwiązanie ma znaczenie zwłaszcza gdy akwarium jest w małym pokoju gdzie przesiaduje sporo osób. Doprowadzenie powietrza z zewnątrz nie zmieni wahań pH spowodowanych wewnętrznym cyklem CO2. Druga sprawa to refugium, czy też filtr glonowy. Żeby utrzymywać stałe pH to taki filtr to biomasa glonów musi być naprawdę spora, a do tego silnie oświetlona - w realnych warunkach trudno uzyskać taką wydajność z refugium w sumpie - w szafce pod akwarium. Tak więc jakieś wahania pH na pewno będą. 

Zasolenie - prawdopodobnie jeden z najważniejszych parametrów wody. Spora część problemów z bilansem makro i mikroelementów wynika właśnie ze złego zasolenia. Zasolenie powinno być pomiędzy 33 - 37 ppt ale absolutnie niezmienne. 

Temperatura - moim zdaniem dobowe wahania o 1-2 stopnie to nie problem. Z doświadczenia nawet wiem, że korale wytrzymają kilkutygodniowe temperatury 29-30 i krótkotrwałe do 35C (awaria grzałki). 

KH - jeśli chodzi o dozowanie Ballinga to chyba każda pompa dozująca ma możliwość rozłożenia dawek na 24, więc skoki KH są w zasadzie minimalne. Jak często mierzyć? To zależy w sumie od konkretnej sytuacji. Jeśli zmieniasz sposób dozowania, oświetlenie, skałę, czy też zmieniasz obsadę koralową to oczywiście częściej. Im większe wahania pomiędzy pomiarami i im więcej masz korali kalcyfikujących tym częściej robisz pomiary.. Jeśli system ustabilizujesz i stosujesz na przykład reaktor wapnia to myślę, że raz na tydzień przy stabilnych wynikach to norma.

 

 


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, atk napisał:

Pomiar temperatury - kluczowy, gdyż podwyższy się lub zmniejszy pod wpływem uszkodzenia grzałki oraz wiadomo latem temperatury dają się we znaki.
Zakładam, że powinien być monitorowany na bierząco wraz z jakimś alarmem Min/Max ?

Takim zmianom można zapobiec podłączając grzałkę i wentylatory pod jakiś regulator. Np. STC-1000 za 4 dychy albo jakiś dedykowany akwariowy za stówkę:):) W większych systemach warto też zainstalować 2 grzałki, żeby dodatkowo zabezpieczyć się na wypadek braku grzania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, FajnyRadziu napisał:

Grzałka którą mam posiada wbudowany termostat i diody z zakresem temperatury pokazując ile jest w zbiorniku.

Ja akurat takiemu rozwiązaniu za bardzo bym nie ufał. Raz, że to grzałka, dwa że istnieje duże prawdopodobieństwo wywalenia zbiornika w przypadku awarii. Grzałkę również mam z termostatem ale podpiąłem ją dodatkowo pod stc-1000. Swoją drogą polecam tego typu urządzenie - podpinasz grzałkę i wentylator i temperatura sama się utrzymuje.


eb94cce38ae89ef276cba8762dd9606au1845a16

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi akurat stc 1000 nawalił 2 razy w przeciągu 2 miesięcy. Ale idea utrzymania temp dobra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, goclik napisał:

Ja akurat takiemu rozwiązaniu za bardzo bym nie ufał. Raz, że to grzałka, dwa że istnieje duże prawdopodobieństwo wywalenia zbiornika w przypadku awarii. Grzałkę również mam z termostatem ale podpiąłem ją dodatkowo pod stc-1000. Swoją drogą polecam tego typu urządzenie - podpinasz grzałkę i wentylator i temperatura sama się utrzymuje.

Właśnie sobie ogarniam ten stc-1000. Jak rozwiązałeś czujnik temperatury? Bo mimo, że nierdzewka to do wody wsadzić nie chcę.

Są wersję z ac i dc output? 

Są jakieś małe fajne grzałki bez termostatu? 

Edited by FajnyRadziu (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czujnik w koszulkę termokurczliwą  i podgrzać.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017, rollermat + skała + ceramika+refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Oświetlenie:  Pacific Sun Althea 8x54W. Oświetlenie refugium Halogen LED 4x10W.

Sól i dodatki AF. 50kg suchej skały Marco Rock's, 16kg piasku aragonit KZ.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Halichoeres Chrysus, Zebrasoma flavescens, Acanthurus pyrofeus, Valenciennea puellaris, 2 x Lysmata amboinensis, L. debelius, setki  slimaków turbo, columbelle, stomatelle, 2x tectus, strombus luhanus... i garść nassariusów. Oraz kilka kg kiełży, równonogów, mysis i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, FajnyRadziu napisał:

Właśnie sobie ogarniam ten stc-1000. Jak rozwiązałeś czujnik temperatury? Bo mimo, że nierdzewka to do wody wsadzić nie chcę.

Są wersję z ac i dc output? 

Są jakieś małe fajne grzałki bez termostatu?

Się to ogarnia tak, że się kupuje "stc-1000" z czujnikiem fabrycznie zalanym plastikiem, ewentualnie dokupuje osobno taki czujnik w plastiku. Choć podobno można koszulkę termokurczliwą nałożyć lub zasilikonować.

Ze schematu na kontrolerze wynikało by, że tam są po prostu przekaźniki w środku, które otwierają bądź zamykają odpowiedni obwód. Czyli jakie napięcie podasz w obwodzie, takie będziesz miał. Choć ja na wszelki wypadek do zasilania wentylatora daje tam 230~, które idzie na zasilacz 12V-, a on zasila wentylatory. Z grzałką nie ma problemu, raczej wszystkie są na 230~

A co Ci termostat przeszkadza w grzałce? Dodatkowe zabezpieczenie w razie awarii stc. Ty masz aquael ultra heater? Ta grzałka fajnie pracuje z stc, ma dużo mniejszą histerezę niż stc. Ja obecnie mam tak ustawione: grzałka na 26st, stc na 26.3 +/-0.3 (minimalna histereza). Efekt jest taki, że normalnie temperaturę trzyma grzałka (25.9 - 26.1), ale jak się w mieszkaniu robi cieplej i temperatura w akwa wzrasta powyżej 26.6 - startują wentylatory i dość szybko ją zbijają do 26.3.

2 godziny temu, Syrius177 napisał:

Mi akurat stc 1000 nawalił 2 razy w przeciągu 2 miesięcy

Może jakieś trefne źródło? U mnie chyba z rok działa bez problemów, nawet go kalibrować nie trzeba (czasem sprawdzam). Też prawda jest taka, że "stc-1000" to raczej takie hasło, bo pewnie ze 100 chińczyków robi coś, co nazywa potem stc-1000, także można różnie trafić. Są stc-1000 z czujnikiem "nierdzewnym", i takie z czujnikiem zalanym plastikiem, są takie z histerezą +/-0.3st, i takie +/-1st. Ja mam i taki, i taki:-) Pierwszy strzał był pudłem, ale nie warto było odsyłać, może kiedyś do czegoś się przyda. Za drugim razem dokładnie przeczytałem specyfikację, dopytałem sprzedawcę, i jestem zadowolony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie padł STC 1000 albo sonda. Zamówiłem nowy komplet, bo lato idzie.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017, rollermat + skała + ceramika+refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Oświetlenie:  Pacific Sun Althea 8x54W. Oświetlenie refugium Halogen LED 4x10W.

Sól i dodatki AF. 50kg suchej skały Marco Rock's, 16kg piasku aragonit KZ.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Halichoeres Chrysus, Zebrasoma flavescens, Acanthurus pyrofeus, Valenciennea puellaris, 2 x Lysmata amboinensis, L. debelius, setki  slimaków turbo, columbelle, stomatelle, 2x tectus, strombus luhanus... i garść nassariusów. Oraz kilka kg kiełży, równonogów, mysis i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, Słony leszcz napisał:

Się to ogarnia tak, że się kupuje "stc-1000" z czujnikiem fabrycznie zalanym plastikiem, ewentualnie dokupuje osobno taki czujnik w plastiku. Choć podobno można koszulkę termokurczliwą nałożyć lub zasilikonować.

Wolę oryginalne rozwiązania. Możesz podesłać link Twojego konkretnego?

11 godzin temu, Słony leszcz napisał:

Ze schematu na kontrolerze wynikało by, że tam są po prostu przekaźniki w środku, które otwierają bądź zamykają odpowiedni obwód. Czyli jakie napięcie podasz w obwodzie, takie będziesz miał. Choć ja na wszelki wypadek do zasilania wentylatora daje tam 230~, które idzie na zasilacz 12V-, a on zasila wentylatory. Z grzałką nie ma problemu, raczej wszystkie są na 230~

No w przypadku 2xAC output trzeba tak jak napisałeś. No nic najwyżej wygrzebię jakiś stary zasilacz od notka.

 

11 godzin temu, Słony leszcz napisał:

A co Ci termostat przeszkadza w grzałce? Dodatkowe zabezpieczenie w razie awarii stc. Ty masz aquael ultra heater? Ta grzałka fajnie pracuje z stc, ma dużo mniejszą histerezę niż stc. Ja obecnie mam tak ustawione: grzałka na 26st, stc na 26.3 +/-0.3 (minimalna histereza). Efekt jest taki, że normalnie temperaturę trzyma grzałka (25.9 - 26.1), ale jak się w mieszkaniu robi cieplej i temperatura w akwa wzrasta powyżej 26.6 - startują wentylatory i dość szybko ją zbijają do 26.3.

Grzałka Aquael się skichała. Nie działa ustawianie temperatury tylko na stałe mam 25 stopni. Na szczęście grzeje :) Dlatego chcę kupić nową bez termostatu a tą odesłać na gwarancję. Mam Eheima ale to duży kasztan jest no i regulacja temperatury na nim to jakaś kpina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, FajnyRadziu napisał:

Grzałka Aquael się skichała

A można wiedzieć jaki model?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, klossowski napisał:

A można wiedzieć jaki model?

Aquael Easy Ultra Heater 50W

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, FajnyRadziu napisał:

Aquael Easy Ultra Heater 50W

Ale to są różne modele. Ten easy heater z tego co pamiętam, to psuł się non stop i wypuścili ultra heater. Podobno ten nowszy jest już ok. Właśnie taki miałem zamiar kupić....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, FajnyRadziu napisał:

Możesz podesłać link Twojego konkretnego?

https://allegro.pl/oferta/regulator-temperatury-sterownik-stc-1000-230v-7763868497?snapshot=MjAxOS0wNi0xMVQxODoyNzozMi43NjJaO2J1eWVyOzI2ZTZlMzVkNDJmYTc4MTY3ZDZmYjFhOGIyMDNhZDNiNDllMzA2NmM5MjdmYWJhYTZkMzhlODE5ZDJjNWM5ZDM%3D

Dawno temu i nie aktualne już, ale coś takiego brałem.

1 godzinę temu, FajnyRadziu napisał:

No w przypadku 2xAC output trzeba tak jak napisałeś. No nic najwyżej wygrzebię jakiś stary zasilacz od notka.

Oj, spróbuj tam 12V podpiąć i zobacz co się stanie. Powinno być ok. Aczkolwiek, podpięcie zasilacza jest bardziej "eko" - jak nie potrzebny to nie jest zasilany i nie ma strat "jałowych";-)

1 godzinę temu, FajnyRadziu napisał:

Grzałka Aquael się skichała. Nie działa ustawianie temperatury tylko na stałe mam 25 stopni. Na szczęście grzeje :) Dlatego chcę kupić nową bez termostatu a tą odesłać na gwarancję. Mam Eheima ale to duży kasztan jest no i regulacja temperatury na nim to jakaś kpina.

Mocniej przyciśnij/przytrzymaj guzik. Co do eheima, też mam i też uważam te grzałki za porażkę. Nie rozumiem, czym się ludzie tak zachwycają i czemu polecają. Może jakieś stare "jegery"... ale te "thermo control" to chłam.

Ogólnie, te "ultra heater" mają bardzo mały uchył regulacji i lepiej dać mocniejszą grzałkę. Teraz do kostki 49L dałbym 75W, a u siebie po dołożeniu panela (~60L w sumie wyszło) dałem już nawet 100W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, klossowski napisał:

Ale to są różne modele. Ten easy heater z tego co pamiętam, to psuł się non stop i wypuścili ultra heater. Podobno ten nowszy jest już ok. Właśnie taki miałem zamiar kupić....

No przecież wkleiłem Ultra heater hehe.

4 minuty temu, Słony leszcz napisał:

Mocniej przyciśnij/przytrzymaj guzik. Co do eheima, też mam i też uważam te grzałki za porażkę. Nie rozumiem, czym się ludzie tak zachwycają i czemu polecają. Może jakieś stare "jegery"... ale te "thermo control" to chłam.

Ogólnie, te "ultra heater" mają bardzo mały uchył regulacji i lepiej dać mocniejszą grzałkę. Teraz do kostki 49L dałbym 75W, a u siebie po dołożeniu panela (~60L w sumie wyszło) dałem już nawet 100W.

Próbowałem. Nie działa.

Z 75 czy 100w fakt, chyba tak zrobię tak czy siak a odesłaną z gwarancji sprzedam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Słony leszcz napisał:

Ogólnie, te "ultra heater" mają bardzo mały uchył regulacji

A można wiedzieć co to znaczy? Bo planowałem do 112l kupić 50W i nie wiem, czy nie za mało, ale teraz w 30 l mam 10W i starcza spokojnie, a nawet cyrkulatora nie mam, a to zawsze trochę grzeje:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, klossowski napisał:

do 112l kupić 50W i nie wiem, czy nie za mało

Raczej mało. Popatrz sobie na zalecania aquaela, jaka grzałka na jaki litraż. Na 112L to już powinna być 150W. U mnie a ok 40L grzałka 50W była na styk, ale jak litraż wzrósł do ok 60L, to dałem już 100W. Niby styknęła by już 75W, ale różnice w cenie są minimalne, w rozmiarze (pomiędzy 75W i 100W) - żadne, to wziąłem z zapasem. W razie awarii to i tak stc odetnie.

Zapas jest dobry. Jak wiosną malowałem ściany i ostro wietrzyłem, przez co temperatury w mieszkaniu spadły do ok 15st, to 50W nie wyrabiała i musiałem dołożyć drugą grzałkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Słony leszcz napisał:

Raczej mało. Popatrz sobie na zalecania aquaela, jaka grzałka na jaki litraż.

To są zalecenia do słodkiego, gdzie nie ma tony sprzętu, bo przy takim przeliczniku, to przy 2k litrów, to by trzeba grzałkę ze 3 kW :clowning Ale fakt, przy dodatkowym zabezpieczeniu, to warto wziąć tę większą, wezmę 75W, chociaż ona 5 cm dłuższa jest:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Słony leszcz napisał:

Cholera nie mogę znaleźć już zalaminowanego. Trzeba będzie w silikonie zanurzyć.

Edited by FajnyRadziu (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, FajnyRadziu napisał:

Cholera nie mogę znaleźć już zalaminowanego. Trzeba będzie w silikonie zanurzyć.

Teżnie znalazłem, kupiłem metalowy.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017, rollermat + skała + ceramika+refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Oświetlenie:  Pacific Sun Althea 8x54W. Oświetlenie refugium Halogen LED 4x10W.

Sól i dodatki AF. 50kg suchej skały Marco Rock's, 16kg piasku aragonit KZ.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Halichoeres Chrysus, Zebrasoma flavescens, Acanthurus pyrofeus, Valenciennea puellaris, 2 x Lysmata amboinensis, L. debelius, setki  slimaków turbo, columbelle, stomatelle, 2x tectus, strombus luhanus... i garść nassariusów. Oraz kilka kg kiełży, równonogów, mysis i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 26.06.2020 o 19:56, FajnyRadziu napisał:

Cholera nie mogę znaleźć już zalaminowanego. Trzeba będzie w silikonie zanurzyć.

 

W dniu 27.06.2020 o 12:19, katani napisał:

Teżnie znalazłem, kupiłem metalowy.

No ja nie wiem, jak wy chłopaki szukacie. Pierwszy z brzega: https://allegro.pl/oferta/sterownik-stc-1000-termostat-z-czujnikiem-pro-pl-7625657983

choć fakt, cena jakaś zawyżona... Ale może przy koronie takie teraz są... Albo trzeba głębiej poszukać;-) No i jest też opcja sam czujnik dokupić

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

 

No ja nie wiem, jak wy chłopaki szukacie. Pierwszy z brzega: https://allegro.pl/oferta/sterownik-stc-1000-termostat-z-czujnikiem-pro-pl-7625657983

choć fakt, cena jakaś zawyżona... Ale może przy koronie takie teraz są... Albo trzeba głębiej poszukać;-) No i jest też opcja sam czujnik dokupić

A gdzie tam jest napisane, że  czujnik nie jest metalowy? W opisie jest jedynie w jednym miejscu, że kabel czujnika jest 2 metry, a drugim, że 1 metr :clowning

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 26.06.2020 o 19:56, FajnyRadziu napisał:

Cholera nie mogę znaleźć już zalaminowanego. Trzeba będzie w silikonie zanurzyć.

Kombinujecie jak koń pod górę, rurka termokurczliwa w pierwszym lepszym elektrycznym i do wody

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, boo12 napisał:

Kombinujecie jak koń pod górę

Taaa, kupienie od razu czujnika zabezpieczonego przed słoną wodą (pewnie z całą dychę taki kosztuje) to kombinacje, a majstrowanie z rurkami termokurczliwymi nie;-)

1 godzinę temu, klossowski napisał:

A gdzie tam jest napisane, że  czujnik nie jest metalowy?

Zdjęcie jest, a na nim taki w plastiku czujnik. Ale zawsze warto się jeszcze upewnić u sprzedawcy;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.