Jump to content
dadario

Reaktor wapnia- moje perypetie

Recommended Posts

3 godziny temu, dadario napisał:

Dobra, lecimy na sterowniku pH. Zobaczymy co z tego będzie. Na razie nie podam odczytu pH w reaktorze, ponieważ czekam na płyny do kalibracji. Ogólnie i w skrócie jeden miernik kłamie. Padło na produkt polskiego producenta "mikro"-PH-01. Sam sterownik fajny. Prosty, z alarmem pH (na wypadek "zawieszenia elektrozaworu czy końca butli). 

Dobry wybór. Jak ja szukałem nie udało mi się znaleźć w wersji którą chciałem, a poza tym robiłem większe zakupy w sklepie który miał Aquatrend, tylko dlatego kupiłem ph bota :)

3 godziny temu, grzechotnic napisał:

Ja odpaliłem reaktor przedwczoraj. Bez sterownika. Babel co2 na sekundę. Około 1000 ml na godzinę. KH w odcieku 36 stabilne. Wczoraj wyłączyłem ballinga. KH spadło w baniaku z 8,4 na 8,2 przez noc. Troszkę podkręciłem ilość odcieku. Może się uda bez.

Kluczem jest stabilne ciśnienie na wyjściu z reduktora i relatywnie duże w reaktorze, inaczej pH w reaktorze będzie pływać, co ma znaczenie proporcjonalne do generowanego odcieku.

 

 


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dale chciałem bota ale: sterowanie zaworem 12v, elektroda raczej średnia. A trafiła się używka w dobrej cenie joni zaryzykowałem. 


5a69769116ee78eee25c9231180bf85fu1644a14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobry wybór. w AT elektrodę zmieniłem na hydromet, natomiast dla mnie zawór 12v był zaletą - wynikało to tylko z subiektywnych przesłanek.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dadario jak tam się reaktor spisuje? Opanowałeś bestię i wyłączyłeś już ballinga?

Uszanowanie. Pzdr - GrzechotniC

Share this post


Link to post
Share on other sites

@grzechotnic przepraszam że dopiero teraz, gdzieś mi umknęło Twoje pytanie. Ogólnie od tygodnia reaktora nie ruszałem. Ballinga również. Niby to źle bo konsumpcja nie rośnie, ale w tym czasie kilka korali wyleciało z akwarium więc przyjmuję, że zostało na równo. 

Pierwsza sprawa. Posypuję głowę popiołem i proszę o przebaczenie. @dale i wszyscy Ci którzy mówili, że łatwiej z sterowaniem CO2. Mieliście rację. Łatwiej, spokojniej, bez porównania. Oj ja człowiek o zatwardziałym sercu, który bronił się przed kagankiem oświecenia. 

Dwa. Balling na razie zostaje w niezmienionej formie. Oprócz makro, uzupełnia mi mikro których przez refugium miałem spore niedobory. 

Trzy. Reaktor wyleci... Do sumpa. Pierwsze przymiarki i przemeblowania już były. Teraz tylko zadanie właściwe ale to po weekendzie. Mam nadzieję, że nie wpłynie to jakoś drastycznie na stabilność. Chociaż jak czytałem jak @twistman płucze reaktor to jestem spokojniejszy. 

Krótkie podsumowanie. pH przez sterownik 6,75 do 6,80, odciek około 1000ml/h. Jedyne czego mi teraz brakuje do pełni szczęścia to pompa perystaltyczna... Ale Eco tech się wyłożył jak na razie... 

Ogólnie jeśli ktoś ma zapotrzebowanie i potrzebę to moim zdaniem warto zainwestować. 

 


5a69769116ee78eee25c9231180bf85fu1644a14

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Nie ma potrzeby aż takiej skruchy :) Wystarczy mi do szczęścia świadomość że nie namówiłem kogoś na zbędne wydatki. Bo to gryzie sumienie. Z pompą perystaltyczną poczekaj jeszcze, poeksperymentuj z przepływem na bypassie, parę pln zostanie w kieszeni na korale :)

Z tego co wiem, to wyroby Krzyśka wystarczy opłukać z kurzu, ja sam z resztą, tylko to robiłem - zarówno przy odpieniaczu jak i reaktorze. Utrzymujesz ph w reaktorze od 6,75 do 6,8 ? To dosyć wysokie, powiedział bym nawet że poza skalą jaką podają. Ale jak działa - nie dyskutuję.

Tylko tak głośno myślę że pH w reaktorze bardzo niewiele wpływa na pH odcieku, natomiast jeśli odciek jest słabiej skoncentrowany (niższe kH) to musisz go podać dużo więcej, więc trafia więcej roztworu o niższym pH do akwarium... Ale jak podajesz balinga, to może i mniej odcieku trafia...

Ja z racji odcięcia ballinga przeszedłem na suplementację microbe lift (no i w tym tygodniu robię pierwszy test IPC - zobaczymy czego brak).


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć!

Na początku chciałbym podziękować Szymonowi za założenie tematu, sam zacząłem interesować się reaktorami wapnia po tym jak zużycie ballinga u mnie w zbiorniku przekroczyło 150 ml/dzień. Trafiłem na artykuł Seba odnoście reaktorów low tech i tam przestrzegał przed "komputeryzowaniem" reaktora bo to tylko proszenie się o kłopoty. Komuś zdarzyło się wysadzić zbiornik przez przycięcie się elektrozaworu czy awarię sondy pH? W słodkim zdarzyło mi się to pomimo markowego sprzętu. Skończyło się na przyduszeniu ryb a w morskim straty mogły by być większe. Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz a mianowicie czy reaktor bez komputera da się sterować tylko przez regulację CO2 czy jednak mając ustaloną dawkę gazu, powiedzmy te 60 bąbli/s, przy spadku kH delikatnie podkręcić odciek na pompie perystaltycznej? Czy kh odcieku będzie drastycznie spadać?

Pozdrawiam,  Mateusz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@khazad93 a mógłbyś wrzucić link do tego artykułu. Kupiłem tydzień temu reaktor i mam w komplecie też komputer ph i elektrozawór, i cały czas sie zastanawiam czy odpalać go z komputerem czy bez.

Jako że reaktor póki co to czarna magia dla mnie może ktoś podpowie "jak krowie na rowie" jak ma wyglądać zasilanie przez by-pass, może ktoś ma jakiś schemat lub fote jak to u Was wygląda :Blush2

 

Pozdrawiam 

Radek

Edited by radek911PL (see edit history)

Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy nie dostanę bana bo link jest bezpośrednio do sklepu. Jak wpiszesz w google "reaktor wapnia seb holcer" powinno Ci znaleźć ten artykuł ;) A kopiować nie chce ze względu na prawa autorskie ;)

E: tytuł artykułu "Reaktor wapnia low cost & low tech"

Edited by khazad93 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reaktor fajna sprawa. Ja włączyłem jak dziennie lałem 380ml KH. Tak Seba Holcer mnie przekonał swoim filmikiem na YT na ten temat. U mnie działa Deltec (bez sondy PH i komputera) plus pompa perystaltyczna. Nie doczekałem się na Versę to kupiłem rodzimej produkcji. Sprzęt działa, korale rosną, ballinga wyłączyłem trzeciego dnia od odpalenia reaktora.

 

Sterować jest łatwiej odcieniem niż gazem moim zdaniem i w moim setupie ponieważ w miarę łatwo dać bąbelek na 30 sekund lub 1 na sekundę ale półtorej bąbla/sek już nie tak łatwo ustawić. Przynajmniej ja nie potrafię zaworkiem precyzyjnym od camozzi. Łatwiej pokrętło na perystaltyku przekręcić. Jednak przepływ ma bardzo duży wpływ na KH w odcieku. Trzeba o tym pamiętać. No cóż jest dużo testowania zanim się ustawi swój setup.

 

Uszanowanie. Pzdr - GrzechotniC

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, radek911PL napisał:

Jako że reaktor póki co to czarna magia dla mnie może ktoś podpowie "jak krowie na rowie" jak ma wyglądać zasilanie przez by-pass, może ktoś ma jakiś schemat lub fote jak to u Was wygląda

Reaktor to nic innego jak zbiornik w którym rozpuszcza się zasyp, Po rozpuszczeniu, taka zupa z mikroelementów trafia do zbiornika gdzie przyswajają je morskie żyjątka. To wiesz. Aby rozpuszczał się zasyp trzeba obniżyć pH za pomocą CO2 - pH musi być w odpowiednim zakresie - jeśli jest za wysokie, zasyp nie będzie się rozpuszczał - im niższe, tym szybciej i mocniej się będzie rozpuszczał i tym więcej minerałów będzie trafiało do zbiornika. Jak za bardzo obniżysz pH, zagotujesz reaktor i zasyp się zamieni w breję. Lekcja druga zaliczona :)

Aby wszystko ładnie się mieszało, gaz rozpuszczał, nie tworzyły się martwe strefy, reaktor ma własną pompę cyrkulacyjną. Która musi ciągle chodzić. Reaktor ma wlot CO2, wlot wody i wylot wody. Lekcja trzecia - budowa reaktora zaliczona.

Teraz najważniejsze. Reaktor musi być cały zalany wodą. Odpowietrzony. Jak złapie powietrze, wytrąci się osad, zrobi mleko i całość w skrajnym wypadku zamuli tek że trzeba będzie płukać (stąd powstały legendy o trefnym zasypie knoppa :) ). Jak pracował przy realtywnie wysokim pH, po dniu - dwóch woda się wyklaruje i poza chwilowym skokiem nic się nie stanie.

Zgodnie z zasadą, to co wleci, musi wylecieć... Do reaktora wchodzi woda i CO2. Wychodzi jej dokładnie tyle samo co wchodzi uprzednio wspomnianych składników (tyle że w wypadku CO2, z racji jego rozpuszczania nie jesteśmy w praktyce stwierdzić zauważalnego wpływu na wypływ cieczy z reaktora) Wygląda że kolejna lekcja zaliczona :)

Podłączenie typu "by-pass" polega na tym, że na powrocie pompy obiegowej, pompującej czystą wodę do zbiornika, zakładasz trójnik. Następnie na jego króćcu zawór odcinający - najlepiej jakiś typu 15-20 mm (i taką hydraulikę zrobić od trójnika oczywiście), za zaworem podłączasz wężyk od filtra RO na zasilanie reaktora. Następnie na samym końcu wężyka wylotowego dajesz zaworek od RO jako regulacja wylotu wody. I teraz otwierasz zaworek wylotowy, zawór wlotowy, zalewasz i odgazowujesz reaktor. Następnie włączasz pompę cyrkulacyjną, obserwujesz jak resztki powietrza wylatują. Przymykasz zawór wlotowy (ja mam do połowy, żeby nie generować większego ciśnienia - zapamiętaj jego pozycję, zawsze będziesz tak go ustawiał), następnie zaworkiem RO regulujesz sobie odciek do takiego, jaki Twoim zdaniem powinien być - zacznij od kropli na sekundę. Następnie włączasz CO2.

Tutaj ustawiasz na sterowniku (ja bym tak ustawił) pH 6,4-6,5 (dla knoppa) mierzysz kH w zbiorniku. Następnego dnia mierzysz kH, jeśli nie ma skrajnych wartości lub nie zmieniło się drastycznie - słowem, jak możesz sobie pozwolić, czekasz jeszcze dzień, mierzysz kH.

W zależności od tendencji regulujesz wypływem. Jeśli nie udaje się powstrzymać spadku kH, opuszczasz o 0,1 pH.

Pamiętaj o kilku zasadach:

- pomiar kH o jednej porze (hanna na kH nie jest droga, a robi robotę)

- reguluj na raz tylko jednym parametrem - pH lub odciek

- nawet nieznaczne zmiany ilości podawanego CO2 wywyołują zauważalne zmiany pH, a te wpływają znacznie na stężenie odcieku.

- tylko stabilność jest gwarancją sukcesu, dlatego wszelkie zmiany robimy powoli i z namysłem, z pełna świadomością, a nie dlatego że ktoś tak napisał.

 

Krótko do uwag na temat sterownika pH i wysadzenia baniaka zaciętym zaworem...

Jeżeli kupujemy chińskie badziewie z aliexpresu, miejmy pretensję do majfrendów i własnej oszczędności.  Jeśli kupujemy w polskim sklepie, sprawdzoną markę, minimalizujemy sytuację że komputer przesadzi z CO2. Pod warunkiem że stosujemy sprawdzone (np. hydrometu) elektrody pH.  Jeśli stosujemy sprawdzone na rynku rozwiązania (np. elektrozawory Aquario czy AT) które po zaniku napięcia są zamknięte, trzeba dużego pecha żeby coś poszło nie tak. Albo oszczędzać na sprzęcie i używać starego...

Nie oszukujmy się, większość awarii jest winą naszych kompromisów (z portfelem).

Twierdzenie że w tym wypadku nadmierna komputeryzacja jest przyczyną wpadki, w kontekście osób niedoświadczonych, i namawianie ich na zestaw low tech jest, delikatnie mówiąc nieporozumieniem, żeby nie powiedzieć dosadnie. 

Mam nadzieję że nieco rozjaśniłem :)


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, dale napisał:

Jak za bardzo obniżysz pH, zagotujesz reaktor i zasyp się zamieni w breję

No właśnie ,ile jest to za bardzo?

Od dwóch dni ustawiam reaktor ,wkład ARM i nie wiem na ile mogę sobie pozwolić obniżyć Ph w reaktorze ,aby z zasypu nie zrobiła się breja.

Sondę Ph włożyłem do reaktora tylko w celach informacyjnych ,pompa perystaltyczna steruje odciekiem  ,Co2 ustawiam  ręcznie .

Aktualnie Ph w reaktorze to 6.16,a odciek KH 38 dkH , 1250ml/h.

Chciałbym uzyskać trochę gęstszy odciek i mniej go lać do akwarium ,a co się z tym wiąże?Muszę zejść niżej z Ph .

Jak bezpiecznie nisko mogę zejść z Ph w reaktorze ?

Edited by Krzysiek K. (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@daledzięki za wyczerpujący opis. Kilka lekcji zaliczyłem wcześniej, ale i tak fajnie jasno i czytelnie mieć wszystko w jednym miejscu od a do z, zwłaszcza dla laika w tym temacie. Mega plus odemnie :clapping

Co do komputera to narazie plan jest taki, że ma to być zabezpieczenie, żeby ph w reaktorze nie spadło za nisko, a mimo to chce ustawić podawanie CO2 zaworkiem, że nawet gdyby elektrozawór pozostał otwarty to i tak gaz będzie leciał maksymalnie tyle ile ustawie wcześniej.

Zasyp już kupiłem. Dwa wiadra knopa plus magnez też knopa. Zastanawiam sie tylko czy magnez dać w komorze reaktora czy w kolumnie odgazowującej.

Musze jeszcze dokupić też płyny kalibracyjne i elektrolit (3m KCl + AgCl) aby uzupełnić w elektrodzie. Narazie leży w płynie do przechowywania i poprzedni właściciel mówił, że do końca działała OK. No chyba że nie uda sie skalibrować sondy i trzeba będzie kupić nową.

Czy wężyk odcieku musi być zanurzony pod wodą? Węże z balinga mam nad wodą i nic sie nie krystalizuje, a jak miałem zanurzone bywało różnie.

Ostatecznie zasilanie ma odbywać się przy użyciu pompy perystaltycznej, jednak limit wydatków chwilowo wyczerpany więc chwile będę musiał obejść się bez. Może w przyszłym miesiącu :strutin 

Czy ktoś używał takiej pompy jak w linku poniżej. 

https://sklep.ekopomp.pl/pompydozujace/aqua-tec-r-pompa-detergentu-do-zmywarek

http://kielo.pl/kategorie/254-pompa-perystaltyczna-z-regulacja-4-lh.html

To chyba tyle na chwile obecną.  W weekend jest plan odpalenia reaktora :playing wolę być cały dzień w domu aby kontrolować co sie dzieje, a w tygodniu wiadomo praca, więc wole nie kombinować.

Pozdrawiam

Radek

 


Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Krzysiek K. napisał:

Jak bezpiecznie nisko mogę zejść z Ph w reaktorze ?

Aż takiego doświadczenia nie mam z reaktorami żeby dać jednoznaczną odpowiedź i wziąć odpowiedzialność na siebie. Z tego co wyczytałem zasypy się rozpuszczały w pH poniżej 5. Jednak z uwagi na ogólne zasady mające zastosowanie (z dziedziny chemii), ja bym nie schodził poniżej 6. Ważne jest przy tym jaki masz reaktor i zasyp. oraz jak długo działa. Czy pompa cyrkulacyjna jest wydajna, no i ile tego zasypu masz. Jeśli już mierzysz parametry odcieku, to spróbuj ustawić optymalny stosunek ilości odcieku do jego nasycenia, bo jedna z teorii pokazanych w wyżej wskazanych filmach mówi o takiej zależności.

7 godzin temu, Krzysiek K. napisał:

Sondę Ph włożyłem do reaktora tylko w celach informacyjnych ,pompa perystaltyczna steruje odciekiem  ,Co2 ustawiam  ręcznie .

Jest to trudniejsza metoda. Zauważ jak zmiana ilości CO2 wpływa na pH i stężenie odcieku.

6 godzin temu, radek911PL napisał:

Zasyp już kupiłem. Dwa wiadra knopa plus magnez też knopa. Zastanawiam sie tylko czy magnez dać w komorze reaktora czy w kolumnie odgazowującej.

A magnez oddzielnie jest konieczny? Aż taką masz konsumpcję tego pierwiastka? Sprawdź dokładnie. Ale jeśli potrzeba, to ja bym dał albo po równo, tu i tu, albo, co bardziej prawdopodobne, do kolumny głównej, bo tam w największej części zachodzi rozpuszczanie złoża.

6 godzin temu, radek911PL napisał:

Czy wężyk odcieku musi być zanurzony pod wodą? Węże z balinga mam nad wodą i nic sie nie krystalizuje, a jak miałem zanurzone bywało różnie.

U mnie nie jest, nie zauważyłem osadzania się odcieku.

6 godzin temu, radek911PL napisał:

Co do komputera to narazie plan jest taki, że ma to być zabezpieczenie, żeby ph w reaktorze nie spadło za nisko, a mimo to chce ustawić podawanie CO2 zaworkiem, że nawet gdyby elektrozawór pozostał otwarty to i tak gaz będzie leciał maksymalnie tyle ile ustawie wcześniej.

Koncepcja w teorii poprawna, tylko że w praktyce może powodować szybką awarię elektrozaworu - będzie pracował ciągle. A jak padnie, zamknie całość. Stosowanie zaworu odwrotnego, niewiele da bo jak zawiedzie, pozostanie otwarty.

 

Moi drodzy, zwróćcie uwagę na jeden drobiazg... Jak będzie przerwa w dostawie prądu, przy sterowaniu elektrozaworem, CO2 jest automatycznie odcinane, pompy stają i po ponownym załączeniu prądu, nic się nie dzieje, natomiast przy pracy bez zaworu, mamy wzrost ilości CO2 - bo przepływ stanął. I teraz odpowiedzcie sobie o ile spadnie pH w ciągu godziny, dwóch, trzech gdy reaktor stoi. O ile nie zapowietrzy się cały, co jest bardzo prawdopodobne.

Przy zaworze typu NC, działającym cały czas - jako zabezpieczenie, pytanie po jakim czasie ciągłej pracy się spali?

6 godzin temu, radek911PL napisał:

Ostatecznie zasilanie ma odbywać się przy użyciu pompy perystaltycznej, jednak limit wydatków chwilowo wyczerpany więc chwile będę musiał obejść się bez. Może w przyszłym miesiącu 

Spróbuj na by passie, to na prawdę jest łatwe, a zaoszczędzić można zarówno pieniądze, jak i ilość sprzętu w szafce, moim zdaniem taka pompa jest potrzebna jeśli masz ciągłą kontrolę i sterowanie kH.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@daleprzy balingu magnez mam zawsze poniżej 1300. Leje wszystkie płyny po równo 350 ml na dzień. Magnez jak coś chce umieścić w siateczce na złoża, więc jak okaże sie być zbędny będę mógł go łatwo usunąć.

Co do komputera rozumię że lepszą opcją byłoby przykładowo ustawić PH w reaktorze zaworkiem na np 6,2 a później na komputerze dać 6,3. Wtedy dozowaniem CO2 będzie sterował elektrozawór ale gdyby coś sie jednak zrypało to zawór i tak nie pozwoli aby PH poszło za bardzo w dół.

Na początku zasilanie będzie na by-pass'ie, już zamówiłem potrzebne kształtki, więc w weekend czeka nnie troche klejenia. A później sie zobaczy;)

Pozdrawiam 

Radek


Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, radek911PL napisał:

Co do komputera rozumię że lepszą opcją byłoby przykładowo ustawić PH w reaktorze zaworkiem na np 6,2 a później na komputerze dać 6,3. Wtedy dozowaniem CO2 będzie sterował elektrozawór ale gdyby coś sie jednak zrypało to zawór i tak nie pozwoli aby PH poszło za bardzo w dół.

Jest to w teorii bardzo bezpieczne rozwiązanie. Ale przemyśl to i oceń proszę pod innym kątem, bo mogę się mylić. Mianowicie, różnica pomiędzy poziomem pH ustawionym z zaworka i pH ustawionym z komputera jest bardzo niewielka, więc w praktyce, logicznie rozumując, zawór będzie prawie cały czas otwarty. Co w konsekwencji szybciej go zużyje. Niektóre modele będą się nagrzewały dodatkowo.

Nie wiem jaki komputer masz, ale nawet podstawowy pH bot Aqua Trendu ma wbudowany alarm pH, czyli jeśli tylko sonda nie walnie, będzie piszczał jak coś nie zagra. A jak sonda walnie, to raz że widać będzie po koralach jak Ci kH zmieni się (przy reaktorze te zmiany są widoczne lepiej niż przy ballingu) a dwa, że jednak co parę dni test dobrze zrobić. U mnie dodatkowo, elektrozawór załącza się ze słyszalnym cyknięciem, więc wiem że zestaw pracuje.

Co do magnezu - ja bym przy reaktorze wystartował od normalnego zasypu i z ręki wyrównał magnez na starcie. Po jakimś czasie sprawdził.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dale Komputerek jaki posiadam to Aqua Reef Meter. Musze przewertować instrukcje czy ma alarm. Cały czas sie teraz zastanawiam czy i jak go wykorzystać. Znajomy cały czas jedzie bez i nie narzeka. Wydawało mi się że z komputerem będzie prościej. Komputer będzie ogarniał stabilne PH w reaktorze, a ja tylko będę odciekiem sie bawił, a zaworek będzie zabezpieczeniem póki nie poznam sprzętu. Nie przemyślałem faktycznie, że jak przykręce zaworek to ograniczy przepływ i elektrozawór będzie musiał być dłużej otwarty, słuszna uwaga.

Magnez oczywiście czeka w pogotowiu, choć patrząc że przy balingu wiecznie go brakuje to podejrzewam że i tu sie nie obejdzie bez wkładu magnezowego. Zobaczymy, najwyżej zostawie troche miejsca w reaktorze i kolumnie i jak będzie trzeba to dołoże.

Pozdrawiam

Radek

Edited by radek911PL (see edit history)

Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radku, miałem ten model dawniej. Jeśli mam być szczery, to sprzedał bygo komuś, kto będzie chciał używać go do sterowania oświetleniem, chłodzeniem czy dolewką i kupił coś polskiej produkcji (micro pH albo Aqua Trendu pH bota), bo jednak przy reaktorze stabilność jest podstawą a moje doświadczenia z tym urządzeniem nie pozwalają mi na zaufanie w tym zakresie.

Ale może masz jakiś nowszy model, gdzie producent poradzi sobie z "problemami wieku dorastania".

W każdym razie, próbuj, na pewno doświadczenia przydadzą sie nam wszystkim.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dale ale co z tym ARM miałeś za problem? Wydawało mi się że za pomiar to sonda jest najbardziej odpowiedzialna. Jak jest dobrej jakości to komputer tylko daje sygnał do elekrozaworu on/off. Nie chciałbym na starcie walczyć za dużo, żeby nie narobić kuku w akwarium.

 


Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki @dale za odpowiedź rozjaśniłeś mi w głowie. Czy wymiana sondy przy zakupie sprzętu od AT czy Macro Aqua jest konieczna od razu że zmieniłeś potem na sondę hydrometu?

@radek911PL sam jestem zainteresowany tymi pompami, podobno bardzo dobrze się sprawują ale jest jeden mankament- są dość głośne (wg filmiku od Seba) . U mnie akwarium stoi tam gdzie śpię więc cicha praca jest bardzo wskazana. Jakbyś się zdecydował na zakup i Ci się chciało to napisz jak z głośnością ich pracy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, khazad93 napisał:

zy wymiana sondy przy zakupie sprzętu od AT czy Macro Aqua jest konieczna od razu że zmieniłeś potem na sondę hydrometu?

Z tego co czytałem w kilku wypadkach były problemy ze stabilnością pomiarów. U mnie również sonda zaczęła wariować - w moim wypadku miało to ewidentnie przyczynę zewnętrzną, zaczęła być bardzo wrażliwa na np. odległość ręki od kabla - czyli na elektrostatykę.  Co ciekawsze, polecały mi to już wcześniej znajome osoby - w tym producent reaktora. Więc coś na rzeczy jest. Możesz, jak chcesz, od razu nie wymieniać - ale obserwuj uważnie.

 

Panowie, jeśli chcecie eksperymentować z pompami, mi polecano te:

https://www.pompydozujace.com/szukaj.html/wyszukiwarka=1/pole_6=86/pole_7=63

Wybierzcie pompę do pracy ciągłej i zasilaną niskim napięciem. Fajnie było by zrobić pompę z silnikiem krokowym, wtedy mamy dużą dokładność i możliwość fajnego sterowania. Tylko przydało by się ogarnąć prosty sterownik na arduino.

Edited by dale (see edit history)

125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dale zamówiłem dzisiaj ph-bota. Jak coś będzie na Ciebie ;)

Zastanawia mnie tylko ta elektroda która jest w zestawie. Czy jej jakość jest jakaś przyzwoita.

Mam jeszcze elektrode hydrometu  więc pytanie która lepsza. Ta w zestawie jest chyba bardziej bezobsługowa, bo w tej hydrometu jednak trzeba czasami elektrolit uzupełniać.

Pozdrawiam

Radek


Laguna na wsi, a w niej rybki i korale :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdecydowanie hydromet. Hydromet nowy kosztuje koło 300 pln, a ta z zestawu - 70 pln. Ale jak długo działa, nie zmieniaj. PH bot ma alarm przekroczenia ustawień, dodatkowo, niby nic istotnego, ale dodatkowy termometr - przyda się do weryfikacji. O jakosć jestem spokojny. O serwis też. To stara, porządna firma :) Z tradycjami.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, lampa DIY Hybryda- 4x led "maxpect morski" + 4 x t5 54W, bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.