VDR Zgłoś Napisano 25 Lutego 2013 po to zeby poszerzyc spektrum w okolicach barwy czerwonej ktore w white zimnych jest ubogie... i nie chodzi o red orange tylko o amber - redy i red orange zasilane sa tym samym pradem... Panowie zadalem konkretne pytanie techniczne - nie interesuja mnie biale cieple i inne kombinacje Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lipa Zgłoś Napisano 25 Lutego 2013 Chcę u siebie parę sztuk dołozyć. Masz na te ledy jakiś namiar? Ja kupiłem te MR21EFEV . http://mrelektronik.com/moduly-jednodiodowe/uvirdeep-red/mr21efe?showall=&limitstart= Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lipa Zgłoś Napisano 25 Lutego 2013 Szybkie pytanie co sadzicie o takim pomysle - diody red i red-orange maja prad max 700mA, diody amber maja prad max 500mA... mam jedna nitke z diodami 4xRedOrange i 2xAmber - moglbym dac prad np 450mA i miec problem z glowy - ale troche trace na wydajnosci red orange. Co sadzicie o puszczeniu pradu 650mA - a przy diodach Amber dac rownolegle jakis rezystor ktory wytrzyma prad 200mA - dalbym np. takiego 5W 120 ohm http://pl.farnell.co...-w/dp/1422539RL albo cos w ten desen... rezystor od drugiej strony przyklejony do radiatora Wtedy jesli na szybko dobrze policzylem na diodzie powinien byc prad 450mA - wilk bylby syty i owca cala... Jeśli masz taką możliwość najpierw sprawdź na 450mA wszystkie ja próbowałem pomieszać XP-E RB z Red na jakieś 650mA i nic mi z tego nie wyszło, nie było to jakoś istotne więc temat zostawiłem, nie mam pojęcia dlaczego ale po prostu nie szło (nie świeciły w sensie...) już wiem skąd ta masa tu jest opis sterownika LED dareltek "... - Rozłączona masę wejściowa i wyjściowa, minus wyjściowy nie może być połączony z minusem wejściowym...." Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 26 Lutego 2013 Jeśli masz taką możliwość najpierw sprawdź na 450mA wszystkie ja próbowałem pomieszać XP-E RB z Red na jakieś 650mA i nic mi z tego nie wyszło, nie było to jakoś istotne więc temat zostawiłem, nie mam pojęcia dlaczego ale po prostu nie szło (nie świeciły w sensie...) wydaje mi sie ze cos pomieszales Ile miales diod, jakie zasilanie (ile V)... już wiem skąd ta masa tu jest opis sterownika LED dareltek "... - Rozłączona masę wejściowa i wyjściowa, minus wyjściowy nie może być połączony z minusem wejściowym...." argghmmm - teraz zerknalem na rysunek, nie wiem jak go wczesniej przegapilem. Jesli chodzi o mase GND z drivera MBI6651 - to mozesz te masy polaczyc - i to mialem na mysli. Zmylilo mnie to "uzyc jednej masy dla wszystkich driverow." :/ Natomiast jesli chodzi Ci o linie SW to juz bym uwazal bo chyba tak sie nie da.Za pozno abym teraz logicznie pomyslal ale wydaje mi sie, ze SEN i SW musza tworzyc oddzielny obwod. Jesli sie myle niech ktos poprawi. W kazdym badz razie ja SW chyba bym w ten sposob nie laczyl, w koncu driver to zrodlo pradowe. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 26 Lutego 2013 Darek, spokojnie możesz dać na 400 a nawet 300mA w tej nitce. W zasadzie jedna dioda czerwona na pełnym prądzie przy 200W pozostałych ledów to i tak dla niektórych za dużo czerwieni. Także tak jak napisałeś będzie ok, i nawet nie będą chodzić na 100%. Co do mas bo teraz doczytałem. Masa zasilacza to nie to samo co masa ledów. Nie wolno ich łączyć. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 26 Lutego 2013 Darek, spokojnie możesz dać na 400 a nawet 300mA w tej nitce. W zasadzie jedna dioda czerwona na pełnym prądzie przy 200W pozostałych ledów to i tak dla niektórych za dużo czerwieni. Także tak jak napisałeś będzie ok, i nawet nie będą chodzić na 100%. Co do mas bo teraz doczytałem. Masa zasilacza to nie to samo co masa ledów. Nie wolno ich łączyć. No to bedzie 450mA bo mam R15 i R22 uzyte przy driverach dla XP-G i XP-E Nie widzialem jak to swieci ale jesli mowisz ze jednak daje sporo czerwieni to faktycznie nie ma co dawac takich rezystorogrzalek ;P Tomasz z masa to jeszcze o cos innego chodzi - Lipa chce polaczyc linie SW zeby nie ciagnac od np. 6 driverow - 12 przewodow. Chcial pociagnac 6 przewodow SEW, a SW polaczyc przy driverach i puscic jeden przewod w kierunku lampy - czyli razem 7 przewodow. Drivery bedzie mial poza lampa. Wydaje mi sie ze tak tez nie mozna zrobic, ale teoria obwodow i laczenie szeregowo/rownolegle/mieszane zrodel pradu bylo tak dawno ze niewiele juz tam pamietam. Tym bardziej ze Lipa ma na schemacie drivery na rozny prad. Za wczesnie na myslenie, zeby przypomniec sobie co profesor Matusiak mi do glowy wkladal ;P Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 1 Marca 2013 Dzięki temu tematowi mnie tez wzięło na stworzenie lampki na moje akwarium. Powoli zaczynam gromadzić sprzęt. Docelowo będzie 10 xp-e 0D R4 + 8 xp-e RB + 3 xp-e blue. Dla diód białych chciałbym zastosować taki zasilacz "Zasilacz EagleRise 6-10x3W, ściemnialny przy użyciu ściemniacza trailing edge dimmer". Chciałbym sie dowiedzieć jaki dimmer byście polecali? w Maritexie nic nie mają co mógłbym użyć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 1 Marca 2013 Stosunek białych do niebieskich bez sensu. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 wiem że to tak wygląda ale planuje białe świecić na małej mocy natomiast niebieskie na full Stosunek białych do niebieskich bez sensu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Komarek Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 jeśli niebieskie na full to może zamiast XP-E RB rozważ XT-E RB? do tego zasilanie odpowiednie do 1500mA i stosunek blue do cw się poprawi :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 wiem że to tak wygląda ale planuje białe świecić na małej mocy natomiast niebieskie na full po co uzywać białych na 50 procent lub mniej jak mozna zmniejszyć ilosć białych bo i tak bedzie za biało przy 50 procentach Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 I właśnie Komarek wprowadził głos rozsądku do tej dyskusji. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 a to dlatego, że moja lampa będzie miała 1m długości i jak dam np 5 mocniejszych białych to akwarium miejscami będzie prześwietlone a inne fragmenty niedoświetlone. poza tym moje akwa ma 35cm wysokości i zastosowanie mocniejszych diód mogę uszkodzić miękasy. Jak przy 50% będzie za jasno to jeszcze bardziej je ściemnie. i właśnie po to potrzebuję dimmer po co uzywać białych na 50 procent lub mniej jak mozna zmniejszyć ilosć białych bo i tak bedzie za biało przy 50 procentach Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 myślę że warto się zastanowić nad tym jeśli niebieskie na full to może zamiast XP-E RB rozważ XT-E RB? do tego zasilanie odpowiednie do 1500mA i stosunek blue do cw się poprawi :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 XT-E royal blue rzeczywiście są ciekawe. a tak przy okazji jaką barwę Royal blue polecacie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dominik.kdp Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 zamiast XP-E RB rozważ XT-E RB A czy można rozważyć XT-E dla białych zmiast XP-G? Moc ta sama, a są o 40% tańsze. XT-E 11,07 PLN XP-G 18,39 PLN Przy okazji, czy ktoś wie, jak jest temperatura w kelwinach dla oznaczeń bin koloru 2S0 i 1A0 ? Cytuj >Moje akwa< 90x53x50 cm (238,5 l. + 63 l.), oświetlenie PS BP 140W XM, odpieniacz DIY na Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04, obieg Eco Runner 3700, falownik Jebao WP-25 8.000L, cyrkulacja Tunze 6025 i Koralia 1600. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Walker Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 Dominik myślę że przeczytanie uważnie postu 37 z tego tematu rozwiąże Twój problem. Tomek naprawdę szczegółowo opisywał tematy związane z lampami LED i daleko nie trzeba szukać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 Ok dzieki waszym radom mam juz wszystko wybrane: 10 szt. XP-E r4 0D + 11 XT-E RB + zasilacz z laptopa 19V 90W + 4 drivery + metrowy radiator a4129 + plexa 2 mm na oslonę diód przed wodą białe wysterowane w zależności od potrzeb (175 do 700mA) royal blue na 1050mA oczywiście jak skończę to się pochwalę Dzięki za porady i za ciekawy temat Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dominik.kdp Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 (edytowane) Ok, dzięki. Poszukałem dalej i znalazłem też tabelkę z kolorami, bo rozumiem, że chodzi o barwę. W Marinex'ie jest jeszcze jedna dioda XT-E na płytce (poniżej) z binem 1A, co daje jakieś 6500-7100 K. Kosztuje połowę tego, co XP-G. Skoro jednak, to za mało, to trudno. Są jednak XT-E z temp. ok. 8000 K - np tu: http://www.niviss.pl...d_product=24300 , czy w Marinex'ie tu XTEAWT-00-0000-000000G51, zimna, R4-130 lm/350 mA, bez min CRI, BIN ze składu: 0B (ok 8000 K), RoHS (fakt, że bez płytki). Na konkurencyjnym forum też jest oferta modułu na opartego na XT-E WHT bin 0A/0D R4 (130lm@350mA). Czy w wyborze XP-G chodzi tylko o kolor, bo jeśli tak, to może jest to jakaś alternatywa (przy większych ilościach może mieć sens). PS. Wa1ker, przeczytałem cały ten temat, tylko jakiś czas temu, a pamięć już nie ta Albo mało uważnie czytałeś Edytowane 2 Marca 2013 przez wa1ker (wyświetl historię edycji) Cytuj >Moje akwa< 90x53x50 cm (238,5 l. + 63 l.), oświetlenie PS BP 140W XM, odpieniacz DIY na Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04, obieg Eco Runner 3700, falownik Jebao WP-25 8.000L, cyrkulacja Tunze 6025 i Koralia 1600. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 Janusz, może źle liczę ale planujesz 4 stringi. 3 pięcioledower i jeden sześcio. Ale zasilacz jest za mały na takie rozwiązanie... Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Artur32 Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 Białe możesz dać xm-l, o połowę mniej lutowania będzie i bliki lepsze. Ok, dzięki. Poszukałem dalej i znalazłem też tabelkę z kolorami, bo rozumiem, że chodzi o barwę. W Marinex'ie jest jeszcze jedna dioda XT-E na płytce (poniżej) z binem 1A, co daje jakieś 6500-7100 K. Kosztuje połowę tego, co XP-G. Skoro jednak, to za mało, to trudno. Są jednak XT-E z temp. ok. 8000 K - np tu: http://www.niviss.pl...d_product=24300 (fakt, że bez płytki). Na konkurencyjnym forum też jest oferta modułu na opartego na XT-E WHT bin 0A/0D R4 (130lm@350mA). Czy w wyborze XP-G chodzi tylko o kolor, bo jeśli tak to jest to jakaś alternatywa (przy większych ilościach może mieć sens). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dominik.kdp Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 Artur32, czytałem o XM-L. Problemem może być tylko kwestia rozproszenia światła. Lampa ma być nisko nad akwarium i wtedy miałbym diody co 15 cm. Boje się, czy nie zrobi mi się 5 białych plam, zamiast rozproszonego światła. No i jeszcze temperatura, ale z tym pewno bym sobie poradził. Cytuj >Moje akwa< 90x53x50 cm (238,5 l. + 63 l.), oświetlenie PS BP 140W XM, odpieniacz DIY na Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04, obieg Eco Runner 3700, falownik Jebao WP-25 8.000L, cyrkulacja Tunze 6025 i Koralia 1600. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Artur32 Zgłoś Napisano 2 Marca 2013 U mnie xm-l są oddalone od siebie 30cm i nie ma białych plam. Lampa wisi 17cm nad taflą wody. Mam radiator 85cm, środkiem idą 4 paski rb xt-e a na zewnątrz radiatora xm-l, boki i środek po dwie. Artur32, czytałem o XM-L. Problemem może być tylko kwestia rozproszenia światła. Lampa ma być nisko nad akwarium i wtedy miałbym diody co 15 cm. Boje się, czy nie zrobi mi się 5 białych plam, zamiast rozproszonego światła. No i jeszcze temperatura, ale z tym pewno bym sobie poradził. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dominik.kdp Zgłoś Napisano 3 Marca 2013 (edytowane) Z tego co widzę, to XM-L mają temperaturę góra 1A, tj. ok.6500-7100K. Taką samą barwę mają XT-E. Różnica w barwie do XP-G 0D to raptem 500K. Koszt XP-G 0D na płytce to 18,39 PLN, a XT-E 1A 8,86 PLN (też na płytce), więc sporo. Była o tym krótka dyskusja na str. 23 tego wątku, puenta taka, że w XM-L mniej lutowania (+lepsze bliki), ale nie widzę informacji czy są przeciwwskazania dla XT-E. Artur32, Dzięki za info. Jakie dałeś XM-L? Czy te: Moduł 1x LED Cree XM-L, biały zimny, jasność T5 -260 lm/700 mA , barwa 1A (ok.6500-7100K), czarna soldermaska, MCPCB Star , RoHS. Edytowane 3 Marca 2013 przez Dominik.kdp (wyświetl historię edycji) Cytuj >Moje akwa< 90x53x50 cm (238,5 l. + 63 l.), oświetlenie PS BP 140W XM, odpieniacz DIY na Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04, obieg Eco Runner 3700, falownik Jebao WP-25 8.000L, cyrkulacja Tunze 6025 i Koralia 1600. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 3 Marca 2013 (edytowane) zakladając 11RB razy 4W plus 10 razy 3W to daje nam 74 waty. zawsze jakby było za mało dam drugi i będzie jeden zasilacz na dwa stringi. dzieki za poradę Janusz, może źle liczę ale planujesz 4 stringi. 3 pięcioledower i jeden sześcio. Ale zasilacz jest za mały na takie rozwiązanie... Edytowane 3 Marca 2013 przez janusz-pśl (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach